گام به گام برای طراحی سایت
نوشته شده توسط : پارسا طاهری


گامهای اولیه طراحی صفحات وب

برای طراحی سایت باید مراحلی را طی نمود تا ضمن تعیین اهداف موردنظر از ایجاد صفحات وب، مســیر رســیدن به این اهداف تا حدی روشن شود.  پس برای طراحی یک وب سایت می توان مواردی از قبیل  : اشکال زدایی و توسعه، پیاده ســازی، آماده سازی و انتشار، تهیه محتوا، تهیه طرح اولیه و نیازسنجی  استفاده کرد و در پایین کاملا شرح داده شده است.

اشکال زدایی و توسعه

پس از درج محتوا در وب سایت و قرار دادن آن بر روی سرور وب لازم اســت میزان تطابق وضعیت ســایت با نیازســنجی اولیه مورد ارزیابی قرار گیرد. ضمن رفع اشکالات موجود در آن که اغلب از خطاهای پیاده سازی ناشی میشود، این تطبیق که با ارزیابی تعداد مخاطبان و نیز بازخوردهای دریافت شــده قابل انجام است به مدیران و طراحان وب سایت کمک میکند برای ایجاد تغییرات در ساختار یا محتوای وب سایت و نیز برنامه ریزی برای طرح های توسعه ای اقدامات لازم را صورت دهند.

پیاده ســازی

تهیه طرح و بازنگری در اجزاء مختلف آن تا رســیدن به نســخه نهایی، طراح وب را وارد مرحلۀ پیاده ســازی یعنی ایجاد وب سایت میکند. در این مرحله پیاده ســازی به پرسشهای زیر پاسخ های مناسبی داده شود: کدامیــک از این ابزارها و فن آوری ها، کارایــی و امنیت موردنظر را با صرف کمترین هزینه به دنبال دارند و در عین حال قابلیت توسعه وب سایت را افزایش میدهند؟ بر اســاس برآورد صورت گرفته در مورد حجم اطلاعات و تعداد کاربران، چه امکانات ســخت افزاری برای راه اندازی وب سایت مورد نیاز است؟ با توجه به طرح وب سایت، پیاده سازی آن با استفاده از چه ابزارها و فن آوری هایی ممکن است؟

آماده سازی و انتشار

پس از پیاده ســازی و درج محتوای صفحات وب سایت می بایست با انتخاب نام دامنه و تهیه فضای میزبان نســبت به آماده ســازی و انتشار وب سایت بر روی سرور وب اقدام نمود.

تهیه محتوا

هنگامی که وب سایت به مرحله پیاده سازی نزدیک شد باید محتوای درنظر گرفته شده برای وب سایت را در قالب های موردنیاز تهیه و آماده سازی کنید. این محتوا میتواند شامل موارد زیر باشد: متن: شامل صفحات وب حاوی نوشته یا اسناد متنی قابل دانلود مالتی مدیــا: مجموعه ای از تصاویر یــا فایل های صوتی ـ تصویری مرتبط بــا مطالب، عکس هایی ازمحصولات، تبلیغات و... فایلهای اجرایی: شامل فایل برنامه های قابل دانلود، افزونه های موردنیاز مرورگر و ...

تهیه طرح اولیه

بخشهای اصلی و فرعی وب ســایت را مشــخص کنید. بخشهای اصلی، اهداف وب ســایت را محقق میکننــد و بخش های فرعی به منظور جلب نظر مخاطبان، خدمــات جذابی را ارایه میدهند.برای نمونه در وب سایت یک شرکت رایانه ای، اطلاع رسانی مورد توانایی ها، خدمات و پروژه های شرکت بخش اصلی محســوب میشود اما میتوان برای جلب نظر مشــتریان، یک بخش فرعی را برای دانلود نرم افزارهای پرکاربرد درنظر گرفت. ســاختار سایت را طراحی نمایید.

این ســاختار باید ارتباط میان صفحات مختلف و روشهای موجود در پیمایش وب سایت را به گونه ای مشخص نماید که دسترسی به بخشهای گوناگون با سرعت و بدون ایجاد ســردرگمی برای کاربران انجام شــود. در مورد روش جستجوی اطلاعات درون وب سایت، تصمیم گیری کنید. اجزاء تشــکیل دهنده وب ســایت را مشــخص نمایید. این اجزاء در مورد وب سایتهای ساده،همان صفحات حاوی اطلاعات هســتند اما در وب ســایت های پیچیده تر شامل سرویس های قابل ارایه می باشــند.

طراحی سایت

 

برای نمونه باید مشخص کنید که آیا وب سایت شما امکان ثبت نام کاربران و ارایه خدمات پست الکترونیک به آنها را فراهم میکند یا خیر. پس از کسب شناخت کافی از اهداف ایجاد وب سایت باید طرحی را آماده کنید که موارد زیر را شامل شود. مکتوب نمودن این موارد به شما کمک میکند بر اساس شناخت به دست آمده از اهداف وب سایت، برای طراحی وب سایت یک گام عملی دیگر بردارید. در انتهای این مرحله مهم، باید تصویری کلـــی از نقشه وب سایت در ذهن شما شکـل بگیرد تا به تدریج آن را مکتوب و تکمیل نموده و به این ترتیب وارد مرحله تهیه محتوا شوید.

نیازسنجی

در نیاز سنجی باید هدف از ایجاد وب سایت مشخص کنید که چیست. برای رسیدن به این شناخت، اغلب اوقات لازم است با سفارش دهنده وب سایت یا افراد مطلعی که توسط وی معرفی میشود مصاحبه صورت گیرد تا پاسخ روشنی برای پرسشهای زیر به دست آید: آیا وب سایت در زمره پایگاه های اینترنتی کوچک با کاربران محدود قرار میگیرد یا به دلیل ماهیت آن، مورد استفاده تعداد زیادی از مخاطبان واقع میشــود ؟ آیا بیشتر بر جنبه اطلاع رسانی تأکید دارد یا جنبه های دیگری مانند فروش کالا و خدمات، سرگرمی، به اشتراک گذاری نظرات کاربران و ... موردنظر است.

مخاطبان وب سایت چه افرادی هستند و چه ویژگیهایی دارند؟ آیا مراجعه کنندگان به وب سایت،مخاطبان عمومی هســتند یا قشر خاصی مانند دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان یک اداره، کودکان و ... کاربران اصلی وب سایت را تشکیل میدهند. برآورد اولیه از تعداد مخاطبان ســایت و حجم اطلاعات چه میزان است؟ وب سایت جزو کدام دسته از پایگاههای اینترنتی قرار میگیرد؟ برای مثال  وب سایت یک شــرکت تجاری احتمالا در بدو تأسیس بازدیدکننده چندانی نخواهد داشــت اما وب سایتی که برای اطلاع رسانی در مورد نمرات دانش آموزان یک دبیرستان ایجاد میشود قطعا با انبوهی از مراجعه کنندگان مواجه میشود.




:: برچسب‌ها: طراحی سایت ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: